Elevii, părinții și sindicatele din învățământ susțin inițiativa legislativă privind digitalizarea echitabilă a educației

Consiliul Național al Elevilor, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater” solicită parlamentarilor să voteze în regim de urgență inițiativa legislativă prin care se dorește oferirea de dispozitive de tip tabletă sau laptop pentru profesori și elevi aflați în dificultate, întrucât considerăm că educația trebuie să continue pentru toți.
Ca urmare a eforturilor reprezentanților elevilor de a pune pe agenda publică nevoia digitalizării echitabile a educației, a fost inițiată o propunere legislativă care vizează Ministerul Educației și Cercetării, atribuindu-i o nouă sarcină, absolut necesară în contextul crizei provocate de Coronavirus și a suspendării cursurilor, de a garanta accesul la cursurile desfășurate online prin asigurarea dispozitivelor de tip tabletă sau laptop pentru profesori și pentru elevii care au dreptul la bursă socială.
Orizontul spre care țintim este ca digitalizarea echitabilă a educației să devină o prioritate pentru sistemul de învățământ. În acest sens, autoritățile publice trebuie să facă eforturi pentru îndeplinirea acestui scenariu: procesul educațional devine parte din viața elevului și nu se limitează la o clădire pe care o numim școală. Procesul instructiv-educativ trebuie să devină unul participativ, incluziv, transparent și să se plieze pe realitatea impusă de evoluția tehnologică.
De asemenea, pe termen mediu, suntem de părere că Parlamentul împreună cu Guvernul României trebuie să își asume următoarele direcții de acțiune pentru a garanta digitalizarea educației într-un mod participativ, transparent, echitabil, proces orientat pe nevoile fiecărui elev, indiferent de mediul din care acesta provine, astfel:

  • Formarea inițială și continuă a tuturor cadrelor didactice, astfel încât acestea să dispună de următoarele competențe: livrarea conținuturilor întrun mod digital și interactiv, competențe digitale de bază, utilizarea instrumentelor online disponibile pentru a digitaliza procesul instructiv-educativ, încărcarea tuturor suporturilor de curs în format digital, managementul eficient al situațiilor de criză și comunicarea strategică în acest sens;
  • Preluarea modelelor de bune practici de la ONG-uri în vederea asigurării unui proces echitabil de digitalizare în comunitățile din mediul rural și în zonele defavorizate;
  • Crearea unor module online care pot fi parcurse de elevi (manualele digitale există deja, însă, drept o măsură complementară, este necesară elaborarea acestor module care să conțină exerciții, scheme, infografice prietenoase pentru elevi);
  • Creșterea gradului de coeziune dintre elevi, părinți și profesori prin conectarea folosind instrumentele digitale (ședințe cu părinții în regim de videoconferință, notificări cu privire la parcursul educațional, consultări regulate);
  • Desfășurarea unor programe remediale pentru elevii cu capacități reduse de învățare și/sau rezultate slabe la învățătură prin intermediul mecanismelor online;
  • Garantarea accesului la digitalizarea educației și pentru elevii cu dizabilități, prin utilizarea unor instrumente specifice și finanțarea corespunzătoare a unui program social în acest sens.

„Încă din prima zi în care a apărut pe agenda publică subiectul școlii online am subliniat faptul că, în lipsa unor măsuri coerente de a combate inechitatea survenită ca urmare a acestui proiect (pentru că este în stadiul de proiect), educația nu va mai putea să continue pentru toți. Mă bucură fiecare inițiativă legislativă pornită de la o nevoie identificată de Consiliul Național al Elevilor: în cazul de față, digitalizarea echitabilă a sistemului educațional, astfel încât să ne putem asigura că fiecare elev și fiecare profesor din România are acces la resursele educaționale deschise din mediul digital. Factorii decizionali din domeniul educației trebuie să conștientizeze că degeaba avem sute de platforme digitale cu resurse educaționale dezvoltând toate conținuturile posibile, dacă elevii și profesorii proveniți din medii defavorizate nu le pot accesa! La ei nu ne gândim, doar pentru că sunt un număr redus și nu putem deconta electoral investiția echitabilă în Educație? Ca de obicei, avem bani pentru orice, mai puțin pentru educație, apoi tot noi ne mirăm că din întreaga Uniune Europeană, România ocupă un veritabil ultim loc la competențe digitale de bază. Pandemia constituie un real pericol și pentru procesul educațional, iar joaca de-a școala virtuală nu mai merge. Acest proiect legislativ trebuie să fie dezbătut și votat de fiecare parlamentar din România, trebuie să beneficieze de susținerea tuturor, indiferent de culoare politică! Guvernul are în primul rând obligația morală să dea drumul la achiziții, și ar fi fost bine să o facă și fără un text expres în lege, dar noi ne facem datoria de reprezentanți ai elevilor și adoptăm toleranță zero la compromisuri, toleranță zero la măsuri asumate pe jumătate”, a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.

„Acum, când România traversează această situție fără precedent, se simte mai mult decât oricând importanța digitalizării educației,În această perioadă, învățarea online este singura soluție pe care cadrele didactice și elevii o au la dispoziție pentru a menține, cât de cât, aprinsă flacăra cunoașterii. Din păcate, realitatea ne arată că nu toată populația școlară dispune de mijloacele tehnice care să îi permită acest tip de învățare.Acum vedem cât de mult contează sistemul de sănătate și de educație a unei țări, contazicând acele minți rătăcite din politica românească conform cărora cele două domenii nu trebuie să mai fie priorități. Clasa politică din țara noastră trebuie să fie conștientă că nu investiția în rachete și corvete trebuie să fie prioritatea României, ci investiția în cele două domenii fundamentale. Cel mai mare pericol care ne paște este distrugerea sistemului de sănătate și a sistemului de învățământ, proces care a început de mulți ani și care continua și astăzi. Această inițiativă legislativă este un mic pas pentru a stopa acest fenomen de degradare a sistemului educațional din România și ar trebui să fie susținută de toți parlamentarii, astfel încât ea să devină lege”, a declarant președintele FSLI, Simion Hăncescu.

„Este nevoie să ne adaptăm cerințelor secolului în care trăim. Trebuie să ținem pasul cu noutățile. De aceea, este foarte important ca formarea initial și continuă a cadrelor didactice să se schimbe, astfel încât profesorul să fie pregătit să utilizeze instrumentele online disponibile pentru a digitalize procesul instructiv-educativ. Din punctul meu de vedere, această criză are și efecte pozitive. Unul dintre acestea este că dascălii au dovedit că sunt alături de elevi și demonstrează prin acțiunile lor că au deschidere către digitalizare. Totuși, consider că este nevoie de un program național prin care, într-un timp nu foarte lung, să putem să pregătim corpul profesoral. Acest program este complementar celui de achiziționare de mijloacele tehnice“, a declarant Marius Ovidiu Nistor, președintele FSE „SPIRU HARET“.